Høringsinnspill til endringer i reindriftsloven og jordskiftelova

Årsmøte i et reinbeitedistrikt blir demokratiet?

Reindriftslov

I dette høringsinnspillet vil vi sette søkelys på flere neglisjerte forhold med reindriftsloven og kommentere spesielt paragraf 62. Vi kan ikke ha en forvaltning av utmark som kun tar hensyn til reindriften. Vårt innspill tar opp samme problemstilling som Finnmark fylkeskommune og Lyngen kommune.

Del denne på:

Tatt i betrakting reindrift foregår i det meste av utmarken til kvenske/finske interesser så er det naturlig at Kvensk Finsk Riksforbund kommer med høringsinnspill når det gjelder forslag til ny reindriftslov.

I dette høringsinnspillet vil vi sette søkelys på flere neglisjerte forhold med reindriftsloven og kommentere spesielt paragraf 62.

Reindrift foregår i et veldig stort område av Norge: Innlandet, Trøndelag, Nordland, Troms, Finnmark, og tilstøtende områder. Reindriftsområdene har blitt mer inngripende med årene både arealmessig og lovmessig. Dette har stort sett ensidige vært til reindriftens fordel på bekostning av enkeltmennesker og andre interessenter.

Ved konflikt har reindriften store fordeler vis a vis andre interessenter. Reindriften har oppnådd permanent positiv diskriminerende lovmessige forhold vis a vis andre. Reindriften har tilgang til bedre finansiering. Samisk reindrift får vanligvis massiv støtte fra media. Det verste er dog det faktum at mange som er så uheldig å være uenig med reindriften blir stemplet som rasister av samene. Dette skjer med massiv støtte fra blant annet NRK. Noe som fører til at ytringsfriheten for kvener/finner ikke eksisterer angående reindriften.

Noen av våre medlemmer er såpass berørt av reindriften at noen har måttet gi opp sitt levebrød samtidig som de blir stemplet som samehatere.

Situasjonen er helt forferdelig for de som blir rammet av denne urettferdigheten.

Kvensk Finsk Riksforbund har også mistet all støtte til vårt interessearbeid fordi vi støtter de som aldri blir hørt i de to foregående setningene.

I Nord-Norge hører man ofte at reindriften har mindre og mindre areal. Man blir blant annet fortrengt av industri. Da må man spørre seg, hvilken industri utenfor for eksempel Tromsø er det snakk om?

Kvener/finner har drevet med reinsdyrdrift helt til reindriften med lov ble forbeholdt samene i det meste av norsk utmark på 1930-tallet. Dette skjedde omtrent samtidig i Sverige. Sannhetskommisjonen for kvener (tornedalinger og lantalaiset) i Sverige bekreftet at kvener/finner ofte hadde små flokker med for eksempel 30 reinsdyr frem til storskaladriften ble innført. I Finland kan både samer og kvener/finner drive med reinsdyr den dag i dag.

Sannhetskommisjonen i Norge besto for det meste av livslange samiske reindriftsforkjempere. De konkluderte med at reindriftssamene ble utsatt for en jordbrukskolonisering. Det var ordene kommisjonsleder Dagfinn Høybråten delte med Stortinget 1. juni i 2023.

Narrative om den urett som (reindrift)samene ble utsatt for har logiske brister. Dersom de fleste i nord for Trøndelag/Innlandet egentlig var samer, så ble altså samene jordbrukskolonisert av seg selv! Å dyrke opp ny mark i nord var et møysommelig blodslit. Og gi disse hardtarbeidende folkene nedlatende stempel er dypt fornedrende.

Det var færre reinsdyr før. Da som nå liker reinsdyr seg fortrinnsvis mange meter over havet og dyrka mark. «Jordbrukskoloniseringen» i nord fortrengte lite reinsdyr. I Finnmark er flaskehalsen vinterbeite på Finnmarksvidda. Den er da som nå ikke berørt av annet enn veier som reindriften selv er avhengig av for god drift.

Frem til 1930-tallet var tamreinflokkene små. For kvener/finner sin del (og andre) var reinsdyr komplementære beitedyr på mange småbruk. Reinen beitet høyere opp i fjellene langs kysten, mens sau, geit og kyr beitet lavere. Reindriftsloven fra 1930-tallet sørget for stordrift. Tamreindrift ble moderne landbruksindustri forbeholdt en etnisk gruppe, samene.

Helt inn i vår tid etter andre verdenskrig kunne man i for eksempel i Alta jakte villrein. Villreinen er nå fullstendig assimilert samisk reindrift nord for Innlandet/Trøndelag. I Nord-Norge har tamreindriften en stor del av æren for at ulven formelt ikke engang eksisterer i Pasvik, nær russe- og finske grensen.

Det var neppe intensjonen på 1930-tallet. I dag kan vi trygt si at reindriften har fått innrømmelser i det meste av norsk utmark som fortrenger mange andre interessenter.

Reindrift, samisk kultur- og språkbærer som premiss for urfolksbeskyttelse

Vernet om kultur i Grunnloven § 108 omfatter også det materielle grunnlaget for kulturen. Reindriften er en unik samisk næring, og er en viktig del av det materielle grunnlaget for samisk kultur. Samisk reindrift som kultur beskyttes dermed av bestemmelsen. ( Høringsnotat Reindriftslov s. 8)

Kvener/finner i både Norge og Sverige ble utsatt for en brutal avfinskifisering som tiltar i styrke den dag i dag. Dette var storpolitikk og er i dag norsk/samisk rasisme mot det finske. Da Finland ble en del av Russland i 1809 ble finsktalende i Norge behandlet som mulige forrædere. Dette fortsatte til lenge etter andre verdenskrig. Og tok egentlig ikke «slutt» før Finland ble medlem av NATO 4. april i 2023. Fremdeles er handelen med Finland på et svært lavt nivå. Norske myndigheter jobber svært passivt aggressivt med å avskaffe det finske språket til kvener/finner i Norge

Kvener/finner ble med lov frarøvet sin urgamle tradisjon med å ha reinsdyr gjennom norsk og svensk lov. I Finland driver man reindrift på finsk språk. At reindrift er en unik samisk næring, er dermed feil.

Det første samerettsutvalget stadfestet i 1984 at kvenene/finnenes rettigheter måtte ivaretas dersom samene og deres reindrift ble tilgodesett positive diskrimineringstiltak. Nå har samene og reindriften hatt det i snart 40 år.

Når skal kvenene/finnene få likeverdig (urfolk) status i Norge?

Folkeretten – paragraf 27 i FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter

Det refereres til NIM og deres forståelse av SP 27 som en «terskelbestemmelse» på side 9 i høringsnotatet Reindriftslov. Dette er kreativ folkerett hvis man sammenligner det med FNs tolkning av SP 27.

I Norge så er vi så opptatt av «samlet vurdering» at vi er i ferd med å miste evnen til å tenke på det som er viktigst.

FNs tolkning av SP 27 er at det kun er anledning til å fjerne det som hindrer reindrift. Dersom det finnes en lov som sier at reindrift er ulovlig, så kan man bruke SP 27 for å gjøre reindrift lovlig. Det er ingen lov som gjør reindrift ulovlig i Norge med det som formål å forhindre samene å drive med reinsdyr.

Det er ulovlig med reindrift i Oslo. Siden Oslo er stedet med flest samer, så har man muligens en god SP 27 sak på Karl Johans gate.

Ole Jørgen Bendictow slår fast at reindriften og samene i Trøndelag har kommet ditt lenge etter det «norske» urfolket på Fosen i en kronikk i Aftenposten.

Likevel har Høyesterett ignorert andre interessenter på Fosen. Har man vurdert interessene i Os kommune når rein skal flyttes dit?

FNs forståelse av SP 27 slår nemlig fast at reindriftssamene må forholde seg til andre folkegrupper i sitt område. Det er i henhold til folkeretten ingen ting som kan forhindre bønder å drive med sau og geit i områder med rein.

Vi har et lignende eksempel i Sverige. At kvener/finner fisker i en lakseelv betyr ikke at en same sin fiskerett er ødelagt. Samenes måte å fiske på (fiskekultur) blir jo ikke ødelagt av at kvener/finner fisker på en annen måte. Å finne smidige folkelige løsninger bør være mulig.

Du kan ikke med SP 27 tvinge gjennom en eksklusiv rett til å bruke et areal. Du er nødt til å forholde deg til andre mennesker, som man må i alle andre land enn i Norge.

SP 27 er først og fremst bygget opp som en «realitetsbestemmelse». Forskjellige mennesker, kulturer og behov lever sammen. Folkeretten kan ikke baserer seg på bestemmelser som om andre grupper ikke eksisterer i et område. FN vil aldri tillate en folkerett som forfordeler utvalgte grupper.

Den totale mangel på helhet i reindriftsloven

SP 27 gjelder ikke bare reindriften. Den gjelder også kvener/finner. SP 27 skiller ikke mellom folkegrupper av forskjellige verdi, urfolk eller ikke urfolk. Paragrafen før 27, paragraf 26 stadfester dette prinsippet en gang for alle. Disse har forrang til Grunnloven § 108.

På tross av at reindriftsloven skal gjelde over store deler av arealet i Norge så er lovforslaget helt uten konsekvensanalyser for andre enn reindriften.

Utmarka er ofte det som gir overskudd i landbruket. Sommerbeite i utmarka er livsgrunnlaget for mange bønder. I nord har vi noe som heter arktisk landbruk, kulturen i forbindelse med dette er like beskyttet som andre kulturer, den burde i alle fall vært det. Man begynte med tamme geit, kyr og sau lenge før tamme rein på 1600-tallet. Også på 70 grader nord.

Det er vanligvis ingen større kollisjon mellom tamme reinsdyr og andre tamme beitedyr. Det eneste kan være tidlig på våren når gresset gror i fjæresteinen. Ellers så trekker reinen oppover. Selv på sommeren foretrekker reinen ofte snødekte fjellparti kontra skogkrattet i fjellfoten.

Men spesielt geita er sårbar for kollisjon. Reinen har hjernemark og den kan overføres til geit når man beiter i samme område, ikke nødvendigvis samtidig.

For reinen har ikke hjernemark betydning rent produksjonsmessig. Slaktevekten blir den samme uansett den ene gangen reinsdyret produserer noe. Geita skal produsere hver dag og da får hjernemark stor betydning.

Vi kan ikke se at det er noe form for konsekvensanalyse for geitbønder i det nye lovutkastet.

Dette er bare et – lite – eksempel.

Man har altså en lov som overhodet ikke tar hensyn til noe annet enn reinsdyr og reindriftsamene.

Kvener/finner sin bruk av utmarka er overhodet ikke berørt, på tross av at SP 27 gjelder oss i like stor grad som samene. Hva med vår rett til effektiv deltakelse, konsultasjonsrett og kulturutøvelse?

At kvener/finner ikke blir nevnt i et lovforslag som helt klart berører vår kulturutøvelse er et overgrep. Vi er ikke nevnt, vi eksisterer ikke. Dette skjer hver gang angående lover som inkluderer samene. Folk i FN må jo tro at det bare er samer som bor utenfor Oslo.

Man hopper bukk over alt som heter normalt lovforarbeid.

Paragrafkommentar

  • 62

Det er foreslått en endring. Styret i Reinbeitedistriktene skal ikke bestemme distriktsplanen. Styret skal lage et forslag som årsmøte skal vedta.

Distriktsplanen legger føring på hvordan reinbeiteområdene skal forvaltes. I praksis vil da denne distriktsplanen bestemme hvordan disse utmarkene skal forvaltes.

Denne viktige planen utarbeides uten at andre interessenter har et ord i laget. Dette er på tvers av all normal forvaltningspraksis. Distriktsplanen lages ikke etter vanlig offentlighetsprosesser – alle skal kunne komme med sine syn.

Årsmøte i et reinbeitedistrikt blir demokratiet i henhold til § 62.

Hva med sau, geit og annen utmarksbruk? Selv grunneiere må i henhold til § 62 forholde seg til det ikke-eiere bestemmer.

Vi kan ikke ha en forvaltning av utmark som kun tar hensyn til reindriften.

Alle høringsinnspill finner du her:

Regjeringen.no

Utdrag fra to høringssinnspill:

Del denne på:

Uutiset
Uutiset
Medlem

Av |2024-10-06T00:01:14+02:00oktober 5th, 2024|Kategorier: Nyheter|Stikkord: , , |

Høringsinnspill – NOU 2024: 10 Ny motorferdsellov

Finnes det bare en kulturutøvelse i utmark og vassdrag?

Motorferdsel

Kvensk Finsk Riksforbund har sendt inn et høringsinnpill i forbindelse med utkastet til ny motorferdsellov i utmark og vassdrag. Vi påpeker forskjellsbehandlingen av kvener/finner og samer som er et folkerettsbrudd, det dårlige vitenskapelige arbeid som legges til grunn spesielt i Kveenimaa, og annet. 

Del denne på:

For kvener/finner (norskfinner, sjøfinner og skogfinner) har utmark og vassdrag vært svært viktig i kampen for tilværelsen. Kulturen som er bygd på et finsk utgangspunkt er annerledes enn den samiske. Den finske tilnærmingen er en viktig del av den tradisjonelle kunnskapen som Norge er forpliktet til å ivareta. Fordi slik kunnskap kan være og er viktig for en optimal bærekraftig forvaltning av utmark og vassdrag.

Det står at man skal ta hensyn til både samisk og kvensk. I praksis tar man hensyn kun til det samiske 240:5. Sammenlignet med samisk kulturutøvelse blir den finske/kvenske kulturutøvelsen usynliggjort.

Dette er et folkerettsbrudd fordi man legger premissene for å ignorere finske/kvenske interesser totalt. I henhold til blant annet artikkel 26 i FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) skal etniske kulturer likebehandles uavhengig hva som er lovfestet i andre paragrafer.

NOU 2024: 10 nevner ikke at artikkel 27 også gjelder de finsktalende i Norge.

Kontraproduktiv diskriminering

At Klima og miljødepartementet ikke har en finsk oversettelse er et dømme på det kontinuerlige menneskerettighetsbruddet på SP 27 og 26 som norske myndigheter påfører den finske/kvenske folkegruppen. Prosessen er helt uforståelig når norske myndigheter ellers har et stort søkelys på inkludering og mangfold.

Helt frem til 2005 var finsk det etniske språket. Etter at kvensk ble et eget språk ved en formalitet, har norske myndigheter kjørt en hensynsløs prosess mot alle de finskspråklige i folkegruppen. På tross av at finsk språk er det foretrukne språket blant kvener/finner i Norge. Språkbrukerne har menneskerettigheter. Man ønsker selvfølgelig å bruke det språket som er mest aktuelt for finner/kvener i Norge, Finland, og Sverige .

Hvor kontraproduktivt diskriminering av de finskspråklige i Norge kommer frem i NOU 2024: 10. Motorferdsel i nabolandet Finland har betydning for motorferdselen i spesielt Nord-Troms og Finnmark langs den 736 km lange grensen. Ordet “finsk” finner vi derfor flere ganger enn ordet “kvensk” i NOU 2024: 10.

Norske myndigheter jobber mot at vi skal kommunisere på finsk med slekt, venner og andre i Finland. Mange i Finland behersker kun finsk, spesielt de i utmark og vassdrag.

Norske myndigheter sørger for at informasjonsutvekslingen på finsk begrenses. Vi øker da muligheten for misforståelser som kan være kostbart maskinelt (Finland er storprodusent av utmarkskjøretøy), miljømessig, i næringssammenheng, og når det gjelder beredskap både sivilt og militært. I tillegg har Finland et slankere byråkrati. Kompetanse som norske kommuner kunne dratt bedre nytte av.

Det er svært beklagelig at vår kulturutøvelse i loven i praksis synes redusert til friluftsliv.

Dette bør korrigeres ved også å navngi og erkjenne finske/kvenske kulturer i alle setninger der det samiske inkluderes i NOU og lovforslaget.

Vitenskapelig?

Det er naturen og kulturen i nord som er mest unik og sårbar. Dette er det stor fokus på. Et eget vedlegg om Nord-Troms og Finnmark er utarbeidet (PDF 2,2 MB). Det vitenskapelige vedlegget er dessverre i mange deler basert på vitenskap fra andre steder, og overført til de aktuelle stedegne forholdene. Man kunne påkostet seg mer grundig og stedlig vitenskapelig arbeid for de mest nordøstlige delene av landet.

Som svært erfarne eksperter på arktisk landbruk, utmarksbruk, og ferskvannsfiske kan vi herved bekrefte at vi ikke er involvert i det vitenskapelige arbeidet.

Mennesker står bak bærekraftig forvaltning, bruk og utvikling

Motorferdsel er en viktig del av livet i utmark og vassdrag. De finsktalende har i mange tilfeller vært foregangsmenn i dette. Karasjok og Kautokeino ble oppdyrket av de finsktalende i sin tid. Karasjokdommen bekrefter blant annet dette. De hadde spesialkompetanse på å gjøre utmark til innmark, samtidig gjorde de utmark mer verdifull.

Den aller viktigste ressursen vi har er mennesker og det disse kan bidra med, spesielt i marginale områder. Man burde ta disse ressursene mer på alvor, spesielt når det er så få som kan vise til lang tilstedeværelse i disse områdene.

Vi mener ikke at vår måte å gjøre ting på er viktigst. Vi mener at vår måte kan bidra til å oppnå bærekraftig utvikling, gode løsninger og lovverk.

Link til alle andre høringssvar:

Høringssvarene til ny motorferdsellov i utmark og vassdrag

Del denne på:

Uutiset
Uutiset
Bli medlem

Av |2024-10-06T00:45:22+02:00oktober 5th, 2024|Kategorier: Nyheter|Stikkord: , |

Forslag på ny minerallov møter motstand

Sápmi – mitt gull! Kveenimaa – vårt gull!

Minerallov

I kampen om gullet har en offentlig utredning ikke fått med seg at loven gjelder alle. Generalsekretær Rune Bjerkli i Kvensk Finsk Riksforbund peker på noen av ulempene ved det nye forslaget til minerallov.

Del denne på:

Kvener/finner ble med lov fraristet muligheten til å drive med rein på permanent basis i Norge i mellomkrigstiden. Det samiske blir tildelt innrømmelser på unødvendig store arealer i norsk utmark. Norske myndigheter behandler samer og kvener/finner 50:1. Det samiske er altoppslukende viktig. Dette gir seg utslag i samisk og kvensk/finsk holdning til fremtidig mineralutvinning. Den samiske: Jeg/mitt. Den kvenske/finske: Vi/vårt.

En reindriftsutøver om ny minerallov:

I

Tiltak som omsøkes i samisk reinbeiteområde eller samiske kjerneområder hvor samiske næringer i utmark finner sted, skal berørte samiske interessers kostnader og tap av arbeidstid i forbindelse med konsultasjoner, høringer og møtevirksomhet dekkes fullt og helt fra prosessen starter.

Det være seg advokatkostnader, kostnader for bestilling av ekstern konsekvensutredning, tapt arbeidstid etter fast sats samt dekning av reisekostnader. Kostnaden skal dekkes av søker for tiltaket fra den tid søknadsprosessen starter og ikke fra den tid ekspropriasjon omsøkes, slik lovverket er i dag. Omsøker skal stille midlene til disposisjon før kostandene påløper for de samiske rettighetshaverne.

Det skal opprettes konto på minimum NOK 1 million tilgjengelig for dekning av kostnadene som påføres reindriften fra den dagen konsesjonsprosessen starter. Slik regelverket er i dag må reindriften selv ta kostnadene ved å følge opp prosessene, delta på møter, betale for advokat, dekke tapt arbeidstid, noe som medfører at samisk reindrift og samiske næringsinteresser ikke har reell mulighet til å fremme sine interesser i utbyggingssaker.

II

Det skal ikke gis konsesjon for tiltak, dersom reindriften eller annen samisk næring ikke har gitt sitt samtykke.

Skillelinje Kvensk Finsk Riksforbund

Kvensk Finsk Riksforbund om ny minerallov:

A. Den kvenske/finske næringen

Først laget vi metal av det vi fant i våtmarken, så hamret vi løs på metaller som var oppe i dagen, deretter begynte vi å ta seg inn i fjellveggen. Vi har praktisert videreforedling fra dens morgen.

Kvener/finner har urkompetansen på mineraler

B. Menneskerettsloven gjelder ALLE

Utredningen henviser til Norges høyeste lov; FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter artikkel 27, når det gjelder samenes rettigheter:

I de stater hvor det finnes etniske, religiøse eller språklige minoriteter, skal de som tilhører slike minoriteter ikke nektes retten til, sammen med andre medlemmer av sin gruppe, å dyrke sin egen kultur, bekjenne seg til og utøve sin egen religion, eller bruke sitt eget språk.

Utredningen ignorerer at Art. 27 gjelder også kvener/finner. Den ignorerer også Art. 26:

Alle er like for loven og har uten noen form for forskjellsbehandling rett til lik beskyttelse av loven. I dette øyemed skal lovgivningen forby enhver form for forskjellsbehandling og sikre alle likeverdig og effektiv beskyttelse mot forskjellsbehandling på noe slikt grunnlag som rase, hudfarge, kjønn, språk, religion, politisk eller annen oppfatning, nasjonal eller sosial opprinnelse, eiendom, fødsel eller stilling forøvrig.

NOU 2022:8 ignorerer at loven gjelder alle!

C. Samevederlag bør byttes med lokalbefolkningsvederlag

Utredningen ønsker permanent positiv diskriminering med «urfolksvederlaget». En lov som inkluderer et etnisk basert vederlag er feil. Om 100 år vil «urfolk» eventuelt dominere de som ikke er «urfolk». Dette er ulovlig folkerett.

  1. Folkeretten gjelder visselig ALLE.
  2. Andre næringer vil lide større tap enn reindriften. Tradisjonell jordbruk kan ikke flytte på seg!
  3. Mesteparten av omsetningen til reindriften er statlige overføringer, matproduksjonstapet er lav. Ingen kulturutøvelse har så store arealer som den samiske.

D. Samevederlag er rentes renter til de som velger samisk identitet

Finnmarksloven setter premissene for avklaring av arealrettigheter i Finnmark. Det meste er ikke avklart, og utredningen gir samiske interesser økonomisk fortrinn vis à vis de andre.

Samevederlaget er tenkt så høyt at det er vanskelig å drive bærekraftig. Lønnsomheten vil bli så lav at det blir bare de som får «urfolksvederlaget» som kan drive. Det vil blant annet føre til at samer og ikke kvener/finner kan drive gruver.

Dette er ikke lite ironisk, kvener/finner har urkompetansen på mineraler.

E. Samevederlag vil føre til mafiatilstander

Samiske interesser kan kontrollere en god del av arealene, slik mafiaen kontrollerte sitrusproduksjonen på Sicilia. Samiske interesser kan føre hemmelige (omertà) konsultasjoner med myndighetene.  Samiske interesser skal ha «urfolksvederlag». Dette vil garantert påføre andre interessenter urettmessige ulemper på sikt.

Vi kan ikke tilrettelegge potensielle mafiatilstander.

Det er viktig å tilrettelegge et samfunn der ALLE kan bidra med kompetanse og tiltakslyst.

F. Ett folk – ett udelelig rike

Samerettsutvalget anbefalte allerede i 1984 et kvensk/finsk rettsutvalg: Den positive diskriminering av samer ville få negative konsekvenser for kvener/finner.

Minerallov bereder grunnen for et to-folk system. KFR er for et udelelig kongerike, med en krone, en skatteinnkrever, en utbetaler. Ett folk av flere etnisiteter med mangfoldige muligheter.

Skillelinje Kvensk Finsk Riksforbund

Del denne på:

Knyttneve
Knyttneve

Av |2022-11-22T08:36:28+01:00november 22nd, 2022|Kategorier: Nyheter, Ytring|Stikkord: , |
Gå til toppen