Senterpartiets rasisme påvirker hele Norge

Riksmedia skriver ikke om folkerett, hytta, og geita

Senterpartiets rasisme

Like etter at tidligere politiske redaktør i Bladet Nordlys, Skjalg Fjellheim, ble statssekretær i Finansdepartementet stilte han opp i en VG podkast. Her kommer det frem to temaer vi synes er interessant: Angrepet på Nordkalottfolket og riksmedia som svikter landet utenfor Oslo.

Del denne på:

Senterpartiets nye statssekretær i Finansdepartementet Skjalg Fjellheim ignorerte i sin tid som politisk redaktør i Nordlys de finskættede i Norge. Han er Senterpartimann uten tvil. Den etniske politikken påvirker resten av Norge langt utover Kveenimaa og Sápmi enn det folk er klar over.

To interessante angrep

Statssekretær Fjellheim stilte opp i VG-podkasten Mediebobler 24. august. Her angriper han spesielt to forhold:

  1. Det politiske partiet Nordkalottfolket
  2. Riksmedia dekker ikke hele Norge
  1. Det politiske partiet Nordkalottfolket

Partiet som har sitt utspring i den samiske politikken, stiller nå opp i nasjonal politikk. De har fått fotfeste i Finnmark fylke. Det er sannsynlig med Stortingsrepresentant fra og med 2025 – på bekostning av Senterpartiet (SP).

Nordkalottfolket kan få mandater både i Troms og Nordland på sikt.

Fjellheim er redd for at Nordkalottfolket kan gjøre Norge mer sårbar for russisk aggresjon.

Både Same- og Stortinget?

Fjellheim kan tolkes dithen at Nordkalottfolket ikke burde ha anledning til å stille opp i Stortingsvalget.

Da skjærer SP greinen de selv sitter på.

SP har sitt utspring i nasjonalpolitikken. De stiller til valg også i det samiske.

Senterpartiets unike stilling

SP sitter ved roret i to regjeringer, både den nasjonale og den samiske.

Samisk politikk påvirker alle i Norge

Samisk politikk utformes kun fra et samisk ståsted. Riksmediene ser ikke at dette påvirker andre rettigheter. Samisk politikk gjelder ikke bare Finnmark. Den gjelder resten av landet i større grad enn folk er klar over.

SP er farligere enn det Nordkalottfolket noensinne kan bli

Alle disse forhandlingene berører mange andre enn samene og SP:

  • Når Sametinget konsulterer med departementene, sitter representanter fra SP/samene på begge sider av bordet.
  • Når Sametinget forhandler om Plan- og bygningsloven, sitter SP/samene på begge sider av bordet.
  • Når Statsbudsjettet for samiske tiltak fastsettes, sitter SP/samene på begge sider av bordet.
  • Når Sametinget forhandler med Landbruks- og matdepartementet om bruken av det meste av landets utmark sitter SP/samene på begge sider av bordet. En ny reindriftslov har høringsfrist 1. oktober. Lovutkastet har ingen forsvarlige konsekvensanalyser for «nordmenns» bruk av utmark. Reindrift berører bortimot halvparten av Norges areal, inkludert Trøndelag og Innlandet. Reinbeitedistriktene setter føringer på hvordan arealene forvaltes. Dette skjer uten vanlige offentlige prosesser.
  • Sametinget har hatt konsultasjoner med Klima- og miljødepartementet lenge før forslag til ny motorferdsellov i utmark og vassdrag ble lagt frem. I forslaget står det at loven skal ta hensyn til samisk kulturutøvelse, som om smalahovekulturen på Voss ikke eksisterer, eller at utmarkskulturen til de finskættede ikke har livets rett.

Forhandlingene eller konsultasjonene mellom representanter fra SP/samene på begge sider av bordet setter premissene for mange prosesser og derfor sluttresultater. Disse er ved lov hemmelige og unntatt offentligheten!

Dagens folkerett i Norge er juridisk, etisk og etnisk uholdbar

Et av formålene med internasjonal rett er å unngå avgjørelser basert på rasisme/etnisitet. All folkerett baserer seg på sameksistens mellom forskjellige likeverdige etniske grupper.

Folkeretten gir ikke samene rett til å utøve sin kultur overalt. Folkeretten tillater ikke at man kan ignorere andres rettigheter. For SP/samene er det mulig i Norge.

Fjellheim er bekymret for at Nordkalottfolket skal involvere seg i nasjonalpolitikken.

Det er et større problem at SP allerede er både i den nasjonale og samiske politikken.

Enten Same- eller Stortinget!

Løsningen er at nasjonale parti ikke kan stille til valg på Sametinget, og at partiene på Sametinget ikke kan stille til valg på Stortinget.

  1. Riksmedia dekker ikke hele Norge

NRK har et sterkt lokalt monopol og tilstedeværelse i hele Norge. Men de har et mandat. NRK utøver etnisk/rasistisk politikk. Her er et enormt geografisk og fagmessig hull som andre riksmedier bør fylle.

Fjellheim startet som journalist rundt 1990 blant annet som korrespondent for Dagbladet. Ikke med kontor i Stockholm, men Tromsø.

Nå dekker ikke riksmediene distriktene like godt. Fjellheim mener riksmediene, og derfor folk flest, taper forståelsen om det som foregår for eksempel i Finnmark (og i Kveenimaa/Sápmi).

Riksmedia skriver ikke om folkerett, hytta, og geita

Reindriftsloven kan uten hensyn til andres rettigheter redusere verdien til hytta på landet for folk som holder til i Stor-Oslo. Bønder har allerede måtte legge ned geitbruk på grunn av reindriften. For mange kan det være snakk om store verdslige og åndelige verdier.

Riksmedias forsømte ytringsplikt

Det media ikke formidler har også stor betydning og får konsekvenser.

Hvordan SPs rasisme påvirker statsbudsjettet 2025

Del denne på:

Uutiset
Uutiset
Bli medlem!

Av |2024-10-06T03:42:17+02:00oktober 5th, 2024|Kategorier: Lederartikkel|Stikkord: , |

Senterpartiets rasisme på statsbudsjettet 2025

Senterpartiet fullfører den etniske rensing av det finskættede

Senterpartiets rasisme

Kvensk Finsk Riksforbund opplever at Senterpartiet er det partiet som er mest opptatt av etnisk politikk/rasistisk politikk. Kampen mot vårt finske språk har i stor grad vært ledet av Senterpartiet. Det har vært spesielt ille etter at det lille partiet har vært i både den samiske og den nasjonale regjeringen. Dette gir seg utslag på statsbudsjettet.

Del denne på:

Senterpartiet er et lite parti som sitter i midten. De har derfor mulighet til alltid å være i regjering, det er bare å lene seg litt til høyre eller venstre. I motsetning til SV og FRP for eksempel. Senterpartiet har mer makt enn det stemmetallet skulle tilsi. Senterpartiet sitter ved roret i to regjeringer, både den samiske og den nasjonale. Dette er problematisk av flere etiske og etniske grunner.

Kjøp av samiske velgere

For å øke velviljen blant sine samiske velgere økte Senterpartiet budsjettet fra den nasjonale regjeringen til den samiske regjeringen med 80 millioner kroner eller 15 prosent for 2024. Senterpartiets støtte raste nedover som kjent i samiske kjerneområder med rundt 80 % i 2023.

Ingen støtte for det finske

I hele Finnmark og Troms har finskættede rett til å lære finsk på grunnskolen. Senterpartiet diskriminerer dem med finsk bakgrunn der de kan. Senterpartiet fjerner all støtte til disse interessene der de kan. Empirien er solid. Dette har vært en langsiktig interesse blant samiske ledere helt siden Ole Henrik Maggas tid som Sametingspresident.

Senterpartiets to melkekyr

Senterpartiet skiller de finskættede i to båser. De som har vært med å bygge velferdssamfunnet over flere hundre år og de som har gjort det siden 1950. I 2024 behandler Senterpartiet mennesker som om de er melkekyr.

Rasistisk statsbudsjett

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) skal om noen få dager legge frem et nytt statsbudsjett som nok en gang kommer til å bruke mye mer penger på det samiske enn de finskættede.

Det er også indikasjon på at uansett hvor mye som overføres på elektronisk linjer til Sametinget så uteblir resultatene. Noe er galt når man aldri synes å oppnå mål, som i henhold til folkeretten skal være konkrete.

Verken samer eller de finskættede er tjent med å famle i blinde

Generelt sett observerer vi at myndigheter som jobber med etniske/rasepolitikk har en uheldig holdning til statens pengebinge. Man er opptatt av å registrere og synliggjøre hvor mye av skattebetalernes penger som brukes. Og mindre opptatt av å nå fornuftige mål for de etniske folkegruppene.

Rasismen eskalerer år etter år

Statssekretær Nancy Porsanger Anti (Sp) som står bak 1950 fjøskonstruksjonen og folkerettsbruddet fastsetter hva samene og de finskættede blir tildelt på statsbudsjettet i Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD). Diskrimineringen øker hvert år på det kraftigste virkemiddelet, pengebruken.

Ut av Norge, flytt til Finland!

I tillegg fortsetter Anti og KDD kun å støtte en del av de finskættede. I det stille peker hun langfingeren mot alle barna som ønsker å lære seg finsk.

Begge forskjellsbehandlingene er massive brudd på folkeretten

Det er ikke adgang for en stat til å diskriminere forskjellige folkegrupper. Det er ikke adgang til å forskjellsbehandle interesser innad i en folkegruppe. Diskrimineringen er ikke i nærheten av å være basert på fornuftige eller objektive kriterier som folkeretten krever. En folkerett som Norge har forpliktet seg til. Senterpartiets diskriminering er bunnløst rasistisk.

Diskriminering er direkte skadelig for Norge

I århundrer har spesielt Finnmark måtte utholde norske myndigheters kjølige forhold til nabolandet Finland. Næringslivet i Finnmark hadde garantert hatt bedre kår om industri- og handelssamarbeidet med Finland hadde vært like antirasistisk som den mellom Sverige og fylkene som grenser mot Sverige.

For å ikke snakke om forsvar og beredskap. Norsk ungdom skal forsvare norsk, finsk og svensk område sammen med finsk og svensk ungdom. Det vil unektelig være bedre om en større andel av ungdommen kan det finske språket. Det finske språket beskriver mye av geografien som soldatene skal forsvare i Fennoskandia.

Senterpartiet fullfører den etniske rensing av det finskættede

Det uroer ikke forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) at elevtallet i grunnskolen som har finsk undervisning i Troms og Finnmark har sunket til under det halve på kort tid. For Senterpartiet er det viktigere å fullføre en etnisk rensing av det finskættede enn å forberede seg best mulig mot bjørnen i øst.

Hvordan SPs rasisme påvirker hele Norge

Del denne på:

Uutiset
Uutiset
Bli medlem!

Av |2024-10-06T03:40:29+02:00oktober 5th, 2024|Kategorier: Lederartikkel|Stikkord: , , |

Valg 2021: Den politiske diskrimineringsvinden er i ferd med å SNU

Mangfold er suksesskriteriet nummer EN

Telemarksforsknings rapport om KMD

Generalsekretær i Kvensk Finsk Riksforbund, Rune Bjerkli, mener at det burde være unødvendig med en permanent positiv diskriminering av det samiske. Er ikke det norske demokratiet godt nok?

Del denne på:

Nordkalottfolkets fremmarsj på Sametinget signaliserer at samene selv begynner å bli opptatt av likeverd og er kritisk til en kontinuerlig påminning om hvor spesielle samene er. Dette er et lite signal, som kanskje varsler endringer i den mellommenneskelige opinionen i Norge fremover. Det kan bli kostbart å forlove seg med en politikk som er basert på diskriminering.

Helt siden 1945 har verdenssamfunnet vært interessert i menneskerettigheter og at alle folk, folkegrupper og individer skal ha like rettigheter og muligheter. I Granavolden-plattformen til Solberg-regjeringen sto det slik i 2019:

Regjeringen vil føre en aktiv likestillingspolitikk for å sikre at alle mennesker skal oppleve trygghet og ha like rettigheter og muligheter i samfunnet, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, alder, etnisitet, religion og kjønnsidentitet. For regjeringen innebærer reell likestilling og likeverd at man ikke bare skal ha formelle rettigheter, men også reelle muligheter.

I de siste åtte årene har Solberg-regjeringen forsterket ett unntak. Samene har vært tilgodesett en stadig sterkere positiv diskriminering. Nå har sannsynligvis Solberg-regjeringen underforstått betraktet samene som en etnisk folkegruppe uten betydning. Dette tar vi sterk avstand fra. Det virker som om Solbergregjeringene har konkludert at samene ikke kommer inn i kategorien etnisitet slik at konsekvensanalyser av etnisk diskriminering ikke har vært aktuell.

Norge er en av de mest utviklede demokratiske landene i verden, med en liten og oversiktlig befolkning, og det mest finmaskede velferdsnettet noensinne. Den norske modellen er tilgjengelig for alle. Staten, fylker og kommuner er mer enn kapabel til å gi alle innbyggerne formelle rettigheter og muligheter.

Opprettelsen av særordninger for samene er derfor bemerkelsesverdig. Solbergregjeringen har hvert år økt statsbudsjettet for samiske tiltak med mer enn de andre etnisitetene, med like lang tilhørighet til nasjonalstaten, samlet sett har i statsbudsjettet.

Kvener, norskfinner, sjøfinner, skogfinner, og skoltene har definitivt ikke like rettigheter og muligheter i samfunnet som nordsamene, sørsamene og lulesamene.

Samene i Norge er de eneste på kloden som blir tilgodesett etniske tiltak på den måten det blir gjort. Positiv diskriminering skal i henhold til folkeretten kun opprettholdes til de positive tiltakene har løst problemene. Vi observerer at higen etter makt og å være en del av sameeliten er viktigere enn å løse problemer. Fordi, det legges opp til permanent positiv diskriminering.

Vi advarer Nordkalottfolket mot å inngå en allianse med Norske samers riksforbund.

Vi har gjentatte ganger stilt kritiske spørsmål til praksisen. At man ikke smatter på spørsmålet viser mangel på bruken av kritisk sans. Den positive diskrimineringa av den samiske minoriteten innebærer diskriminering av de andre minoritetene rundt om i bygdene.

Mye av den såkalte «samehetsen» er i bunn og grunn en sunn folkelig reaksjon mot at det ikke er lik rett og like muligheter for alle minoriteter.  En 80 åring kan kun bruke ATV’en til multebærmyra, hvis han klassifiserer seg som same, ellers ikke.  Av erfaring vet vi at forskjellsbehandling er ødeleggende for lokalsamfunn, næringsliv og potensielt det militære forsvaret av landet.

  • En sterkt statssubsidiert reindriftskultur kan ikke ha forrang for skattbare industriprosjekter som for eksempel Nussir. Vearru (skatt på samisk) var tidligere noe galt, nå er den definitivt en skatt for de fleste.
  • Et kvenskfinsk kulturminne fra 1917 skal være like verneverdig som et samisk kulturminne av samme alder.
  • En dement sjøfinn skal ha et like godt sykehjem som en dement same.
  • Et Sapmi av nordsamer i Norge, Sverige, Finland og Russland kan bli en sikkerhetspolitisk utfordring i fremtiden om USA skulle bli svekket.

Sametingsvalget i 2021 er det første klare signalet på at hele befolkningen i Norge er på vei tilbake til grunntankene fra 1945 og spesielt 1948 da Eleanor Roosevelt presenterte menneskerettighetserklæringen. Vi skal titulere folk etter navn, ikke etter etnisitet.

Vi kan ikke fortsette en sterkere satsing på kun en utvalgt etnisitet. Mangfold er suksesskriteriet nummer en. Det er mangfoldet som kan opprettholde lokalsamfunnene, den enkeltes etnisitet, og det politiske hegemoni.

Vi advarer Nordkalottfolket mot å inngå en allianse med Norske samers riksforbund.

De store oppgavene løser vi best sammen, nær folk i hele Norge, for de mange – ikke for de få.

Del denne på:

Knyttneve

Av |2021-09-23T02:33:05+02:00september 22nd, 2021|Kategorier: Ytring|Stikkord: , , , , |
Gå til toppen